Krister Gustavsson

Foto: Johan Skirnir Gustavsson

Krister Gustavsson, född 1952, debuterade 1975 med diktsamlingen Nova. 1987 kom romanen ”…bak Himalajas rand…”(Legenda). Han har sedan dess givit ut ytterligare en roman och ett flertal diktsamlingar.

Krister Gustavsson mottog 2010 Uppsala Landstings kulturstipendium för litteratur. Han har också belönats av Svenska Akademien och Samfundet de Nio. Diktsamlingen Toposatopicus nominerades till Sveriges Radios Lyrikpris 2020.

2023 tilldelades Krister Gustavsson Doblougska priset på 200 000 kr av Svenska Akademien.

2023 belönades Krister Gustavsson av Albert Bonniers stipendiefond för diktsamlingen Varseblivningar med 100 000 kr.

Krister Gustavsson

Varseblivningar

Dikter

Häftad

ISBN 978-91-85725-69-4

Nu 100:-

Utkommen 2023

Ett ingrepp i den mekaniska delen av synförmågan sätter fokus på den ur seendet sprungna varseblivningen. Vardag, landskap samt reflektioner över det som kan erfaras rör sig genom tre kapitel, från jagets akuta situation till Den andres, den åldrande människans, hallucinatoriska resa genom minnen, samtid och framtid.

Krister Gustavssons nya diktsamling Varseblivningar ställer sig genom sitt kroppstema jämsides med de två föregående samlingarna Andningsbok Landskapsbok (2013) och Toposatopicus (2020).

Ur Varseblivningar:

Du är ett nedstämt instrument och ligger vänd mot väggen.
En människa som vilar så liknar en bergsformation.
Motvilligt vaknar du. Det har blivit februari
och vinterkaktusen blommar.
Du tar fram kameran men lägger den genast ifrån dig.
Utanför köksfönstret gungar fröautomaten i vinden
av småfåglarnas besök.
Detta hände alldeles nyss men för flera år sedan.
Finkornig snö driver och drev på snedden in över trädgården.
Poeterna sade och säger att snö är som aska
och aska som snö.
Och det är sant, åtminstone så länge askan har tyngd nog att falla.
Därefter blir och blev både snö och aska en förbrukad metafor.
Det var sant och det är sant att träd står nakna inne i snöröken.
Kajan, kråkan, råkan och korpen är inte helt svarta.
På vaxduken ligger brödsmulor från igår.

Pressröster om Varseblivningar:

Vemodet griper tag om mig i diktsamlingens sista del, ”Den andres elegier”, som är en sorts klagosång över ålderdomen. Jagets skröpliga kropp kämpar med matkassarna upp till lägenheten på tionde våningen, där han sedan får njuta av sill, potatis, och öl i en sejdel från Ikea. I soffan sitter livskamraten, hon har blivit gammal och svag. I min favoritdikt i hela samlingen möter åldringen i ICA-kassörskans leende en kärlek han sedan länge glömt. Han blir generad och tappar ett paket nyponsoppa på marmorgolvet. Allt framskrivet med en enorm omsorg om språket.

”Varseblivningar” är en hyllning till språket, dikten och orden. Diktsamlingens sista strof lyder: ”Men något, likt ådror av flytande levnad, förtäljer om rening genom kärlek och liv genom ord.” Krister Gustavsson skriver det han ser och tänker, rakt och med skenbar enkelhet. Att försjunka i hans varseblivning är en stilla och vacker meditation.

Alice Hansen i Sydsvenskan

Gustavssons stil är bedrägligt enkel i all sin motivmässiga vardaglighet, i sina språkligt gestaltade varseblivningar av kroppen, hemmet och naturen. Konstfärdigt förser han emellertid sina poem med verkningsfulla metaforer och med stämningsmättade ögonblicksbilder som suggestivt förenar det kroppsligt förgängliga med något varaktigare och mer vidsträckt i den mänskliga tillvaron. En diktbok som lockar till omedelbar omläsning.

Martin Lagerholm, BTJ 

Gustavsson sällar sig nu till den åldrande skara poeter man gärna läser. Han äger vad många av hans yngre kollegor till viss del saknar: en stark känsla för form och rytm. Formen och rytmen förstärker innehållet alldeles oavsett om dikterna är kontemplativa, vemodiga eller uttrycker en mer obestämbar stämning …

Erik Bovin, Opulens

Krister Gustavsson
Toposatopicus
Dikter
Häftad
ISBN 978-91-85725-54-0
Cirkapris 280:- Vårt pris 200:-
Utkommen 2020
 

Krister Gustavssons nya dikter undersöker avvikelser från den normativa, eller förväntade ytan. Hud, mark, stad. Ytor skyddar och döljer. Atopikern har ett kroniskt skadat skydd. All vård upprättar ett tvingande maktförhållande mellan den som vårdas och den som ger vård. Toposatopicus iakttar relationer, hierarkier och rörelser på och igenom ytor och territorier.

Medkänslan vänds ut och in.
Det friska budskapet är misshandel
utförd av hälsans diktatur.
Dagar. Flimmer. Slem.
Ordet smärta är det enda som
inte får nämnas.
Blod: den osagda tanken.
Rivsår får inte ges mening
i form av skrift. Hostning rör sig
i ett försök att
vara meningsskapande.
Eld flammar tyst
under de bandage som täcker huden.
 
 
Pressröster om Toposatopicus:
 
 

Toposatopicus är en av årets viktigaste diktsamlingar därför att den sammanför det mänskliga lidandet med samhällets, med jordens, med ett språk som aldrig tvekar vare sig inför sin sårbarhet eller sin brutalitet.

Lena Köstner i UNT

Jag är djupt berörd och imponerad av dessa intensivt, ja, vad ska jag säga, anfallande dikter. Men erkänner också att jag drar en lättnadens suck när det intensiva blodtrycket lägger sig en aning och övergår i adagio för en stund.

Johan Nordbeck i Örnen och Kråkan

Det här är en i all blygsamhet fantastisk bok, som lyckas vara både instängd och öppen, och utgör en ny slags verklighetsbeskrivning. Den är nattlig, ibland blodig, äcklig och sjuk, men framför allt anslående och nödvändig.

Bernur

… nomineras för att den med ett språk som glöder och blöder ristar det mänskliga lidandet i huden. Kött och skrift smälter samman i ursinnigt drypande bilder av sjukdom och sår, våld och vård …

Ur nomineringen till Sveriges Radios Lyrikpris

 
 
Eldstekel
Krister Gustavsson
Roman
ISBN 978-91-85725-35-9
Ca pris 285:- Vårt pris 200:-
Utkommen 2016
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

En berättelse om att erövra och förlora sitt människovärde. Parasitärt och symbiotiskt föds och växer berättelser ur och med varandra. En smärta utan uppsåt sprider sig blint genom livet. Kärleken är en nåd men med låg sannolikhet. Med Eldstekel återvänder Krister Gustavsson till berättandet och anknyter därmed till sin roman Stadsflygaren från 1989 och tankeboken Vindbro från 2010.

Pressröster om Eldstekel:

För i långa stycken är det här en genuint oangenäm roman. Det insmickrande har inte heller hört till Gustavssons tidigare kvaliteter.(…) Ovanligt nog har Krister Gustavsson också sopat igen spåren efter sig. Hans projekt är tämligen unikt, utan tydliga drag av förebilder, och han har skrivit en roman som ger nya impulser åt sina läsare. Det är med nyfiken blick vi tar oss an de idéer som väcks till liv.

Björn Kohlström i Floret

Det här är inte en roman att lämna till loppis när den är färdigläst. Det är en bok att behålla för framtida läsningar. En bok som kanske säger mer om Sverige idag än den samtida läsaren begriper. Skriven på en oklanderligt korrekt och stillsam prosa. Enastående, om nån frågar mig.

Lena Köster i LitteraturMagazinet

Omslaget är i den meningen kongenialt med texten. Den är inte på något sätt insmickrande. Läsaren får vara med på noterna, eller inte. Författaren, så känns det, bryr sig inte så mycket om den saken utan gör vad han föresatt sig. Och är man bara med på premisserna så gör han det bra.

Daniel Erlandsson i UNT

andningsbokAndningsbok Landskapsbok
Krister Gustavsson
Dikter. Häftad.
ISBN 978-91-85725-23-6.
Ca pris: 280:- Vårt pris 185:-
Utkommen 2013

Kvävningens konst om natten
Sommarens andning som inte får rum
Natten Fönstret öppet Men syret når inte in
Kvävningen unnar sig allt

Krister Gustavssons nya diktsamling tar avstamp i den högst påtagliga verkligheten av kvävning i sjukdomen astma. Utifrån barnets medvetande om ett reellt dödshot målas sedan porträttet av ett medvetande i rörelse från barndom till vuxenhet. Landskapet är samlingens grund och kontrapunkt, kanske står det för själva materians andning?

Pressröster om Andningsbok Landskapsbok:

I dikterna hittar Gustavsson en egen rytm, en egen puls, en egen andning. Det är diktens tempo som styr, och han skriver följsamt. Han blandar det suggestiva med det sakliga, och även om han delar in i olika partier så är det omisskännligt. Att variera sig och samtidigt vara konsekvent. Han berättar med ett lekfullt anslag – skriver beskrivande, med samtidigt gestaltande.

Bernur

Poesi som knappast lider av andnöd, utan snarare fyller bröstet med luft.

Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

____________________________

vindbroVindbro
Essä. Inbunden.
ISBN 978-91-85725-13-7
Ca Pris 259:- Vårt pris 180:-
Utkommen 2010

Tanke, reflektion, minne och varseblivning är ett landskap där texten och språket rör sig fritt. Krister Gustavssons nya bok är varken dagbok, diktsamling eller essä, utan mera ett porträtt av det tänkande språket.

Pressröster om Vindbro:

Gustavsson har kallats en författarförfattare, och kör för det. Men han är också en läsarläsare, läsläraren som hjälper en att känna bättre, mer och mångsidigare. Som puttar en över den trista barriären mellan smal, påstått medelklassig ”språkmaterialism” och ”folklig”, episkt eller metaforiskt buren konst. (Och han har värdefulla synpunkter på den 1900-talets arbetarlitteratur som kanske är Sveriges enda unika bidrag till världslitteraturen.) Sen är det inte alltid jag hänger med i varje vändning. Vill kolla upp, tänka efter och läsa om. Ett läsband är lyxigt men räcker inte. För jävla synd att man tvingas vika hundöron.

Nina Lekander, Expressen

Textens yttersta och innersta konsekvens är, antar jag, frihet. Vi bär bilden i oss av ett nedstigande i underjorden. Att den skrivande och läsande ändå kommer upp igen med förståndet i behåll. Detta kunde vara inledningen till en ny Läroplan. Låt oss vässa våra pennor och rikta våra blickar mot nya läroplaner för skrivande och läsande. Det vill säga: för erfarenheter och liv som vidgar rummet och tiden för textens yttersta och innersta konsekvens – frihet. Men inte vilken frihet som helst, utan en som stammar ur en etisk förbindelse med människorna och världen. Kalla det rättvisa, för som Gustavsson skriver är estetik alltid [ ]etik . Kalla det ett vindbrospråk, när händerna möts.

Hanna Hallgren i Aftonbladet

HeligaSkriftHeliga skrift
Dikter. Häftad.
ISBN 91-974493-8-5
Ca Pris 186:- Vårt pris 120:-
Utkommen 2006

Heliga skrift möter vi en dystopisk klarsyn som avmystifierar omvärlden, gör den plågsamt utmejslad och närvarande. Aldrig tidigare har Gustavssons poesi framträtt så osentimentalt naken som här.

Pressröster om Heliga skrift:

Kanske är Krister Gustavsson (…) vad man brukar kalla för ”författarförfattare”: respekterad och läst i de inre kretsarna, men mindre känd för den större publiken. Nu borde det vara dags för ett genombrott. (…) Orden ”måste motsvara / något i smärtan”, skriver Krister Gustavsson i en av diktsamlingens sista dikter och även om det är en på många sätt riskabel poetik tycker jag att Gustavsson lyckas. ”Heliga skrift” är en bok som fräter och skär, med lugna och vidöppna ögon.

Anna Hallberg, Dagens Nyheter

En faders död och en Hadesfärd inleder Krister Gustavssons nya diktsamling Heliga skrift. Över Styx går färden vid ojämna klockslag (”11.13, 15.17, 19.21”) och ljuset i sjukhussalen är skarpt. När fadern är död kan vad som helst hända. Det gör det hos Gustavsson på ett föredömligt sätt. Diktsamlingens sju sviter får mig att tänka på poesins kanske viktigaste uppdrag: att producera verklighet och visioner. Ny kunskap, ny materia.

Hanna Hallgren, Aftonbladet

NattvardKopparormensHymnerNattvard
Kopparormens hymner

Dikter. Häftad.
ISBN 91-973454-5-8
Ca Pris 132:- Vårt pris 60:-
Utkommen 1999

Dy som läggs mot berg är sannare. Avlagringarnas tömda språk beter sig rent. Jag menar dynerna som ruttnar, tången som landar, marken som breder ut sig under ledan. Svavlet och sotflagorna är mina, men inte handstilen. Jag måste bort från stil och in i mitt skelande öga.

Pressröster om Nattvard. Kopparormens hymner:

Poeten säger sig bedriva en ”ihållande kamp mot skönhet”, ändå skriver han mycket vackert. Han säger sig vilja avstå från namngivandets fixering, ändå namnger han mycket detaljerat och noggrant. Till och med denna ambivalens namnges mycket elegant: ”Jag ber inga böner. Jag benämner och kanske inte ens det. Vill helst tömma mig helt. Berusningen i detta att ändå namnge. Att själv besinna sitt rus.”

Björn Gunnarsson, Göteborgsposten

Detta är ändå en mycket stark samling, och i den formellt mer uppstramade andra delen Kopparormens hymner finns några dikter som är så, ursäkta, förbannat bra att det vore konstigt om inte Gustavsson hädanefter kommer att räknas till de främsta i sin generation.

Nya Wärmlands Tidning

Styrkan i Gustavssons religiösa diktning är att han sekulariserar guds- och trossökandet genom att skala av alla konventionella religiösa attityder och språkbruk. Kvar blir ett konkret landskap och konkreta vardagssituationer. (…)
Samtidigt med sökandet efter tro pågår i dessa texter ett konstnärligt sökande efter de rätta orden och även ett sökande efter kärlek. Nattvard-Kopparormens hymner utspelar sig således på flera olika plan samtidigt vilket också märks i språket med dess kontinuerliga flöde av tankar, minnen och intryck.

Bo Gustavsson, Uppsala Nya Tidning

bibelBibel
Texter. Häftad.
ISBN 91-973913-6-0
Ca Pris 205:- Vårt pris 80:-
Utkommen 2002

I Gustavssons tionde bok måste allting omprövas på nytt, ord prövas eller förses med giltiga referenser, men ”livet läcker oavbrutet, kvar i efterdroppet är förnuftet”.

Pressröster om Bibel:

Titeln bibel ger förväntningar om en uppföljare till det ljusa gudsmotivet i Krister Gustavssons förra diktsamling. Men istället skildrar den nya boken hur sinnessjukdomens helvete (”Spegel, var är din mun när jag skriker?”) besegras av ett av de originellaste estetiska program jag mött på länge: Gustavsson landar kattmjukt i ett poetiskt ”ännu inte” – en framåtsyftande tidslighet där subjektet blir till endast i kraft av sin längtan efter någonting ouppnåeligt.

John Swedenmark, Göteborgs-Posten

Men Gustavsson vore inte Gustavsson om han inte i samma avsnitt producerade en egen avslutande blid av hur skribenten föser sin bärgade ingivelse framför sig på pappret som snön framför plogen medan inbillningen flyr ”som en desertör framför fronten av ord”.
Med andra ord: att börja läsa Krister Gustavsson är att inte veta var man hamnar. Såväl hans inbillning, möjlighetskänsla som verklighetskontakt är stark och nyfiken. Massor av rader och fraser pockar på att bli citerade, tycks redan bevingade.

Nina Lekander, Expressen